فروشگاه کشاورزی دامپروری شیلات طیور

خرید کتاب سی دی و مقاله آموزشی در زمینه کشاورزی دامپروری شیلات و طیور

فروشگاه کشاورزی دامپروری شیلات طیور

خرید کتاب سی دی و مقاله آموزشی در زمینه کشاورزی دامپروری شیلات و طیور

فروش انواع سی دی و کتاب و مقاله آموزشی در زمینه کشاورزی دامپروری شیلات و طیـــور
بهترین فرصت درآمدسازی , در کنار شغل خود در صورتیکه علاقه مند به کشاورزی دام و طیور هستید یک حرفه دیگر ایجاد کنید!!!
در صورت تمایل میتوانید مجموعه درخواستی خود را در سایت نوین کشت خریداری کنید

www.novinkesht.ir
خرید پیامکی = مشخصات کامل خریدار + اسم مجموعه + کد پستی
جهت تایید سفارش : پیام تایید آدرس برای شما ارسال خواهد شد

شماره سفارش پیامکی : 09392167157

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

خرید بهترین نرم افزار های جیره نویسی



به علت پیچیده بودن سیستمهای استاندارد غذایی در نشخوارکنندگان مدلهای پیچیده ریاضی ارائه گردید، که جیره نویسی به روش دستی کار سختی بود. استفاده از برنامه های کامپیوتری بهترین راه حل برای این مشکل میباشد. تفاوت در مدلهای مورد استفاده در برآورد احتیاجات و ارزش غذایی مواد خوراکی در هر نرم افزار نتایج متفاوتی خواهد داد، بنابراین انتخاب نرم افزار مناسب براساس معیارهای درست، امری منطقی و ضروری میباشد. این بررسی به منظور مقایسه چهار نرم افزار متداول جیره نویسی گاوشیری Spartan و NRC. V6 و CNCPS,V5 و CPM-Dairy.V3 با هدف بیان فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین نرم افزار جیره نویسی برای مدیریت تغذیهای و اقتصادی صحیحتر واحدهای پرورش گاو شیری انجام شد. اطلاعات ورودی یکسانی برای هر نرم افزار تعریف و پس از متعادل کردن جیره، برخی متغیرهای محاسبه شده مهم، مقایسه شد . براساس نتایج حاصل و معیارهای انتخاب نرم افزار جیره نویسی، نرم افزارهای CPM و CNCPS قادرند مناسبترین و به صرفه ترین جیره را محاسبه کنند که در نتیجه می توانند در کاهش هزینه های گاوداری موثر باشند.

پرورش و پرواربندی گوسفند


نرم افزار های جیره نویسی طیور UFFDA


یکی از کاربردی ترین نرم افزار های جیره نویسی طیور در مزارع پرورش طیور در ایران این نرم افزار است و استفاده از ان به دلیل کاربرد آسان و مزیت هایی همچون جیره نویسی بر اساس حداقل قیمت رایج شده است


جهت خرید اینجا کلیک نمایید 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۸
نوین کشت

 
خرید سی دی نرم افزار  طراحی فضای سبز

 
زندگی ماشینی و شهری انسانها را از طبیعت دور کرده است. بسیاری از ما امروزه در آپارتمانهای کوچک زندگی می کنیم و خانه های ویلایی و حیاط دار قبلی، جای خود را به آپارتمانها و برجهای امروزی داده اند. در این میان میتوان با کمی حوصله و خلاقیت از فضاهای کوچکی که در اختیار داریم استفاده شایانی کرده و با ایجاد فضای سبز و باغهای کوچک، از بودن در کنار گیاهان و طبیعت لذت ببریم.

طراحی فضای سبز


طراحی فضای سبز
شما عزیزان برای طراحی فضای سبز نیاز به الگوهای زیبا داشته تا بتوانید زیبا سازی محیط مورد نظر خود را به راحتی انجام دهید.به کمک این مجموعه شما قادر خواهید بود طرحها و الگوهای مورد نظر خود را متناسب با محیط انتخاب نمایید. همچنین نرم افزار به کار رفته در این مجموعه شما را قادر خواهد ساخت قبل از اجرای کار محیط خود را به صورت مجازی ویرایش کرده و تمامی طرحها و الگوهای مورد نظر خود را به صورت کاملا مجازی به خانه .باغ و یا ویلای مورد نظر اضافه کرده ودر نهایت اقدام به اجرای طرح به صورت عملی نماید.
-----------------------
در این برنامه آموزشی شما می توانید فضای سبزمنزل و همچنین فضای سبز پارک و ... را نیز طراحی نموده و از مبلمان ، چراغ های روشنایی ، حوض ، سطل و ... نیز در طراحی های خود بهره ببرید . در ضمن می توانید فضای سبز طراحی شده خود را در فصل های مختلف سال و از زوایای مختلف مشاهده نمایید .
--------------------------
یکی از قابلیت های این برنامه امکان لیست خروجی لوازم و درختان مورد نیاز برای طراحی انجام شده می باشد . یکی از امکانات فوق العاده این برنامه دانشنامه پیشرفته باغبانی هست که با استفاده از آن می توانید گیاه مورد نظر خودتان را با توجه به اندازه ، فصل رشد ، رنگ برگ و یا گل و هر مشخه دیگری پیدا نموده و تصاویر آن را مشاهده نمایید و با روش کاشت و نگهداری آن آشنا شوید.اگر شما هم در منزل . محل کار و یا ویلای خود فضای سبزی دارید اما تاکنون موفق به زیبا سازی آن نشده اید بهتر است از طرحهای به کار رفته در مجموعه فوق استفاده نمایید.

طراحی فضای سبز
----------------------
برخی از الگوهای به کار رفته به شرح ذیل می باشد..
( آبنما . آلاچیق . آبخوری . تابلو . پایه چراغ . تندیس . سطل زباله و ... ).طرحها و الگوهای به کار رفته در نرم افزار نیز شما را قادر خواهد ساخت تا محیط خود را به راحتی طراحی کنید .شما براحتی میتوانید انواع گل . نیمکت. الاچیق و ده ها طرح زیبای دیگر را به محیط مورد نظر اضافه کرده و یا حذف نمایید.
آموزش طراحی فضای سبز
----------------------------------

جهت خرید محصول کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۱۴:۵۶
نوین کشت

 تولید و پرورش توت فرنگی


کوتاهی بوته های توت فرنگی باعث می شود بتوان این میوه لذیذ را در باغچه، سبد و حتی گلدان کاشت، پس نگران کمی جایتان نباشید.

بوته توت فرنگی فضای کمی را اشغال می‌کند، گل زیبا و می‌وه خوش مزه‌ای دارد و کشت آن نیز راحت است. برای اینکه خودتان بتوانید بوته توت فرنگی را به عمل آورید، چند راهنمایی به شما می‌کنیم.


بوته توت فرنگی را در کجا بکارید


بوته توت فرنگی تقریباً در همه نوع خاکی، از شن سبک گرفته تا خاک رس سنگین، رشد می‌کند. خاک خیلی خیس باعث می‌شود که گیاه دچار مریضی شده و بپوسد. بهترین خاک برای توت فرنگی خاک برگ و خاکی است که به راحتی آب را عبور دهد و در جایی باشد که آفتاب کامل به آن بتابد و در معرض باد نباشد.

گیاه توت فرنگی را می‌توان در فضای بیرون از منزل، از اوائل تیرماه تا اواخر تابستان کاشت. اگر بوته آن دیر‌تر کاشته شود، باید میوه‌های آن برای سال اول چیده شود.

به منظور آماده سازی خاک برای کاشت، آن را شخم بزنید و تمام علف‌های هرز را با دست کنده و مقداری کود به خاک اضافه کنید.

هر گیاه را در یک خط به فاصله ۳۵ سانتی‌متر از دیگری قرار دهید و در فاصله عرضی، بین هر بوته ۷۵ سانتی‌م‌تر فضا در نظر بگیرید و در پایان به خوبی آن‌ها آبیاری کنید.

برای اینکه حلزون به گیاه شما نزند، پای گیاه را با ساچمه، سنگریزه و یا پوست تخم مرغ پر کنید.

هر بوته توت فرنگی می‌تواند برای ۵ تا ۶ سال میوه دهد، با این وجود پس از ۲ سال گیاه توانایی اصلی خود را از دست می‌دهد و در معرض انواع امراض و آفت‌ها قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر عموماً بوته توت فرنگی را بعد از ۲ سال میوه دهی از خاک بیرون می‌کشند.


نکاتی در مورد کاشت


به طور مرتب بین ردیف‌های بوته‌ها و پای خود بوته را به طور کج، بیل بزنید. برای جلوگیری از خورده شدن میوه‌ها توسط حیوانات، می‌توانید روی بوته‌ها را با توری بپوشانید. از اوائل خرداد ماه در زیر بوته‌ها کاه یا پوشال بریزید تا از رشد علف‌های هرز و همچنین تماس میوه‌ها با زمین جلوگیری شود. کاه جو بهترین گزینه است، چون هم نرم‌تر و هم انعطاف پذیر‌تر از انواع دیگر کاه می‌باشد. اگر به کاه دسترسی ندارید، می‌توانید از صفحه‌های پلی اتیلن استفاده کنید.

می‌توانید زمان میوه دهی گیاه را طولانی‌تر کنید. برای این کار در اواخر زمستان بوته‌ها را بپوشانید. می‌توانید از پوشش‌های پلی اتیلن استفاده کنید. در این روش گیاه ۲ الی ۳ هفته زود‌تر میوه می‌دهد.

نکته مهم هنگام کاشت گلدانی توت فرنگی در داخل منزل آن است که توت فرنگی و انواع توت‌های بوته‌ای برای باروری در سال بعد باید حتما یک دوره سرمای زمستان را بگذراند. به این منظور می‌توانید بوته خود را برای چند هفته به داخل حیاط یا بالکن منزل برده، سپس به داخل باز گردانید.


چگونه توت فرنگی را در سبد رشد دهید

کشت و پرورش توت فرنگی


روش کاشت در سبد متضمن این است که میوه‌های گیاه توسط کرم‌ها و حلزون‌ها خورده نمی‌شوند. برای این منظور در یک سبد ۵ الی ۶ گیاه را بکارید و در فصل بهار که فصل رشد گیاه است، آن‌ها را هر روز آبیاری کنید. از زمان گل دادن بوته‌ها تا زمان برداشت محصول، هر ۱۰ روز یکبار بوته‌ها را با مواد تقویت کننده پتاسیمی مانند مواد تقویت کننده گوجه فرنگی غذا دهید.‌‌ همان بوته‌ها می‌توانند برای سال آینده نیز میوه دهند؛ با این وجود تعویض بوته‌ها باعث می‌شود محصول بهتری برداشت کنید.

جهت خرید مجموعه پرورش توت فرنگی اینجا کلیک کنید .

چگونه برداشت کنید

بسیار مهم است که میوه‌های رسیده را به سرعت برداشت کنید تا از خراب شدن آن‌ها بر روی بوته جلوگیری کنید. بوته‌ها را در زمان برداشت محصول، یک روز در میان بررسی کنید. زمانی که میوه‌های توت فرنگی کاملاً قرمز شده باشند، رسیده‌اند. بهترین شرایط آب و هوایی برای برداشت، آب و هوای خشک می‌باشد. به آرامی میوه‌ها را به همراه ساقه سبز آن‌ها جدا کنید یا ببرید. توجه داشته باشید که اینکار باید بسیار با آرامش و لطافت صورت گیرد تا بوته‌ها آسیبی نبینند.

مراقبت های نهایی

پس از برداشت میوه‌ها، کاه یا پوشال‌های ریخته شده در پای بوته‌ها را جمع آوری کرده، سطح خاک را تمیز نموده و برای سال آینده آماده کنید.

برگ‌های پیر شده را کنده، فقط تاج گیاه و برگ‌های جوان آن را باقی بگذارید. این کار باعث می‌شود که نور خورشید به مرکز گیاه برسد که باعث تقویت بوته‌ها و در نتیجه محصول بهتر در سال آینده می‌شود.

بوته‌ها را با مواد تقویت کننده و آب فراوان تغذیه کنید.

توری گذاشته شده بر روی بوته‌ها را برداشته تا پرندگان، حشرات اطراف آن‌ها را بخورند.

گسترش و  تکثیر

به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از بوته‌های توت فرنگی را تکثیر کنید. این گیاه در فصل رشد، رونده‌هایی را روی سطح خاک به‌وجود می‌آورد که می‌توان با روش خواباندن از آن گیاه دیگری ساخت. این شاخه‌ها را می‌توانید به زمین متصل کنید؛ البته نباید آن‌ها را از بوته اصلی جدا کنید. این عمل را باید در ماه‌های تیر و خرداد انجام داد. به مرور زمان این شاخه‌ها تبدیل به یک بوته کامل می‌شود که برای شما محصول به بار می‌آورد.


***
خرید کتاب جامع توت فرنگی = 30000 تومان

دیدن سرفصل های کتاب

خرید سی دی بلدرچین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۱۳:۵۰
نوین کشت

وسایل کار زنبورداری



وسایل زنبورداری



 در زنبورداری برای آسانتر نمودن کار ،بهتر کردن نتیجه ،بالاتربردن مقدار محصول عسل و بی  خطر کردن تماسی را که زنبوردار اجبارا با زنبور باید داشته باشد ،به وسایلی نیاز دارد تا اولا  خود را از نیشهایشان در امان نگهدارد ثانیا بهتر و آسانتر با زنبورها کارکند.ما این وسایل را  به 5 دسته تقسیم نموده و به شرح هر یک از آنها پرداختیم ،به قرار زیر :

1)      وسایل لازم برای زنبوردار

2)      وسایل لازم برای کندو

3)      وسایل برداشت محصول عسل

4)      وسایل برداشت محصول موم

5)      وسایل تولید ملکه


وسایل لازم برای زنبورداری

 

   کلاه توری

 

  برای جلوگیری از نیش زدن زنبورها باید همیشه پیش از بازکردن کندو با گذاشتن آن برسر مانع   دسترسی و نیش زدن زنبورها به سر و صورت شد

 

  دستکش چرمی

 

  دراوایل کار شروع زنبورداری استفاده از آن لازم بوده ولی بهتر است آن را به تدریج کنار گذاشت تا دست ها با نیش خوردن تدریجی مصونیت پیدا کنند.

 

 دودی 

 

وسیله ای است برای دود دادن کندو و آرام کردن زنبورها

 اهرم

وجودش در همه زنبورداریها بسیار لازم است .با اهرم سر کندوها را برداشته و کندوها را باز می کنند.

 کاردک

در هر زنبورداری کاردک از مهم ترین وسایل کار می باشد که به کار تمیز کردن کف و جدار کند و از موم ها و بره موم های اضافی میخورد ،ضمنا در صورت لزوم کار اهرم را هم میتواند انجام دهد.

برس نرم

برای ریختن زنبورها از روی قاب به آرامی و ملایمت بداخل کندو.به جای برس میتوان از پر مرغ یا غاز نیز به همین منظور استفاده نمود.


  وسایل لازم برای کندو


 ظرف غذاخوری

از یک قاب کامل درست شده که نصف ارتفاع دو طرف آنرا با فیبر غیر قابل نفوذ محدود کرده اند.

   ترازو 

یک کندو را رویش قرار داده و اطرافش را هم خوب پوشانده تا از باد و باران و آفتاب آسیب نبیند.

پنجره ملکه

 آنرا بین طبقه پایین و طبقه دوم می گذارنند فاصله بین میله های این پنجره 2/4 میلیمتر است .

 جعبه بزرگ

جعبه نسبتا بزرگی است که داخلش جای 3 و یا حتی 5 قاب را داشته باشد ،از آن هنگام برداشت عسل از کندو استفاده می شود .


 وسایل برداشت عسل 


لوازم زنبور داری


  چنگال مخصوص عسل

  برای کندن موم سر سلول های پر از عسل شانها به منظور آماده کردنشان برای اکستراکتور     کردن و در نتیجه برداشت محصول عسل ،البته در صورتی که زنبورها سر سلول ها را با موم   پوشانده باشند.

   اکستراکتور

برای بیرون آوردن عسل از شانها با استفاده از قوه گریز از مرکز است .

  سطل های عسل

عسل را پس از اکستراکتور کردن داخل سطل های بزرگ یا متوسط پلاستیکی ریخته 24 ساعت در گوشه ای به حال خودش می گذارندتا در این مدت تمام موم های ریزی که در اثر اکستراکتور کردن عسل با آن مخلوط شده اند رو بیایند و جداکردنشان از عسل آسان باشد .

 

  صافی دوبل

از 2 صافی درست شده که روی یکدیگر قرار دارند.

 

   عسل بهم زن

عسل پس از سفت و متبلور شدن هنگام خوردن معمولا ذراتش روی زبان مثل شن حس می شود که چندان خوش آیند نیست.

 

وسایل برداشت محصول موم

 

 دستگاه تصفیه موم برقی

صفحه پایین وسیله برق داغ می گردد با فشار از بالا وسیله دیگر چوبی  که تنها سطح تماس آن با موم فلزی می باشد موم ها ذوب شده بداخل سطلی که زیرش قرار می دهند می ریزد.

 

تصفیه موم وسیله انرژی خورشیدی

این دستگاه میتواند از تخته و یا فلز درست شود.

 

 دیواره ساز

دستگاهی است که موم را قالب زده و صفحات موم را درست میکند.

 

 قرقره سیم گالوانیزه

برای استفاده از سیم آن در سیم دوزی کردن قابهای کندوها .گالوانیزه بودن سیم باعث می شود که هرگز زنگ نزند.

 

 تخته موم دور

موم قالب زده و قاب سیم کشی شده را به منظور دوختن آنها به یکدیگر رویش قرار میدهند.

 

 موم دوز

از یک چرخ دندانه دار درست شده که با فشار دادن آن برروی سیم قاب ،سیم به موم دوخته و دیواره درست می شود.

 

 موم بر

از یک دایره فلزی با لبه تیز درست شده و دارای دسته ای چوبی است که دایره فلزی میتواند درداخل دسته چوبی بدور مرکزش بچرخد.

 

وسایل تولید ملکه

 

    قاشق پیوند

میله ای ست که یکی از انتهاهایش را مثل قاشق اندکی پهن کرده اند و وسیله آن لاروها را از ته سلول برداشته بداخل سلول مومی که مصنوعا درست شده انتقال می دهند تا بقیه رشدش را در آنجا ادامه دهد.

 

      فرم چوبی 

به کمک آن سلول های مومی را می سازند و لارها را به اخل سلول های مومی که وسیله آن درست شده منتقل می شوند.

 

 قاب پیوند

لاروهای برداشته شده از سلول های شانها به داخل آنها انتقال می یابند سلول هایش میتوانند پلاستیکی و یا از موم باشند که وسیله فرم چوبی درست شده اند.


وسایل مورد نیاز جهت زنبورداری

 

 قاب پرورش ملکه

از یک قاب تشکیل می گردد با دو محفظه که آنها هم مثل قاب پیوند در هر سمت تنها بایک میخ به قاب چسبیده اند و در نتیجه میتوانند به راست و چپ چرخانده شوند داخل هر محفظه چندین قفسه ملکه با سلول های سربسته ملکه گذاشته قاب را داخل جمعیت آویزان می نمایند تا به سلول های سربسته داخل آنها گرمای لازم برسد و متولد یابند.

 

 قفسه ملکه

قفسه ایست از یک تخته چوب یک تکه به طول 6 و عرض 4 وکلفتی 2 سانتی متر درداخل آن گودی کوچکی برای گذاشتن خمیر شیرین درست شده .یک طرفش با شبکه سیمی و طرف دیگرش با طرف بسته شده.

 

انکوباتور

در تولید مصنوعی ملکه پس از آنکه سرسلول های ملکه بسته شد آنها را بریده داخل قفسه ملکه میگذارند.

      قفسه بزرگ ملکه

          به طول 12 و عرض 8 سانتی متر به شکل قاب کوچکی که یک طرفش با تورسیمی

 دستگاه گرفتن ملکه

از آنجایی که گرفتن با دست کاری نامطمئن است زیرا اولا خطر نیش خوردن وسیله ملکه وجود دارد ثانیا کافی است که با انگشت ها ملکه را کمی بیش از طاقتش فشار داد چنین ملکه ای معمولا ناقص شده و از فعالیت تخمگذاریش می کاهد. 


دوستان عزیز جهت خرید مجموعه کامل پرورش زنبور عسل و دیدن سرفصل های آموزشی به لینک زیر مراجعه کنید:

www.novinkesht.ir


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۶:۳۷
نوین کشت

پرورش بلدرچین



وجود ویژگی های مناسب همچون رشد سریع ، بلوغ زودرس ، تولید تخم بالا ، کوتاهی فاصله میان نسل ها ، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح ، ارزان بودن جیره مصرفی ، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری های طیور ، قیمت بالای تولیدات که شامل گوشت و تخم می باشد و به خصوص بازگشت سریع سرمایه سبب شده است تا جمع زیادی به پرورش صنعتی این پرنده روی آورند .


مهمترین نکاتی که سبب صنعتی شدن پرورش این پرنده شده است به شرح زیر می باشد :


  میزان رشد سریع : میزان رشد این پرنده در حدود ۵/۳ برابر سریعتر از دیگر طیور اهلی می باشد .

  بلوغ جنسی سریع : در حدود سن ۵۰ – ۴۰ روزگی بلدرچین های ماده در پیک تولید هستند .

  تولید تخم بالا : در صورت پرورش صحیح ، این پرندگان در سال اول تولید توانایی تولید ۲۶۰ تخم را دارا می باشند .

  کوتاه بودن فاصله میان نسل ها : توان بلدرچین در تولید ۴ – ۳ نسل در سال اول تولید این امکان را برای محققین فراهم آورده است تا از آن به عنوان پرنده ای آزمایشگاهی استفاده نمایند .

دوره انکوباسیون کوتاه : جوجه کشی تخم این پرنده ۱۸ – ۱۷ روز طول می کشد .

  تراکم بالای پرورش : با توجه به اینکه جثه این پرنده کوچک و نیز به سطح آبخوری و دانخوری کمتری احتیاج دارد در مقایسه با دیگر پرندگان تعداد پرنده بیشتری در واحد سطح میتوان پرورش داد 

 واکسیناسیون کمتر : با توجه به اینکه گونه های بلدرچین در برابر برخی از بیماری های رایج طیور حساسیت کمتری دارند در نتیجه به واکسیناسیون کمتری احتیاج دارند .


  برگشت سریع سرمایه : با توجه به اینکه سن بلوغ بلدرچین ۵۰ – ۴۰ روزگی می باشد در نتیجه می توان گوشت و تخم این پرنده را سریع به بازار عرضه نمود .


ارزش غذایی بالای گوشت و تخم بلدرچین



پرورش بلدرچین


در کشور ما بعد از انقلاب برای اولین بار پرورش بلدرچین در استان یزد آغاز گردید که به صورت مجتمع شامل واحد مادر ، گوشتی ، بسته بندی و جوجه کشی اداره می گردد .

بلدرچین دارای گوشتی با پروتئین بالا و درصد چربی کمتری می باشد که برای کودکان و بیماران بسیار سودمند و مفید می باشد . تخم بلدرچین بیضی شکل می باشد که وزن آن ۱۵ – ۸ گرم و رنگ آن معمولا سفید با خال های سیاه یا قهوه ای تا آبی و زرد نخودی مایل به سبز می باشد . الگوی تخم و رنگ تخم بلدرچین منحصر به فرد است و منبع خوبی از ویتامین ها (به جز ویتامین c ) می باشد . کیفیت تخم بلدرچین بالاو میزان کلسترول آن از تخم مرغ کمتر است . تعیین جنسیت جوجه بلدرچین از سن ۱ روزگی صورت می گیرد که این کار نیازمند افراد آموزش دیده و ماهر می باشد . اما از سن ۳ هفتگی می توان نرها و ماده ها را به وسیله رنگ پر های ناحیه سینه از یکدیگر تشخیص داد. پرهای سینه ای نرها به رنگ قرمر مایل به قهوه ای و ماده ها به رنگ خرمائی سوخته ( خاکستری با نقاط سیاه رنگ ) روی آنها می باشد .

وزن جوجه های تازه هچ شده در حدود ۱۰ – ۵ گرم می باشد که درسن ۵۰ – ۴۰ روزگی به بلوغ می رسند . وزن بلدرچین های نر بالغ ۱۵۰ – ۹۰ گرم و ماده ها ۱۸۰ – ۱۱۰ گرم می باشد . همچنین تعداد کروموزوم های بلدرچین ۷۸ می باشد که شش جفت آنها کروموزوم های بزرگ ، شش جفت متوسط و ۲۷ جفت میکروکروموزوم می باشند که کروموزوم های جنسی از نوع بزرگ می باشند .


 جوجه کشی :


تخمگذاری بلدرچین ها از بعد از ظهر شروع و در غروب پایان می پذیرد که بر اساس فصل ، شرایط آب و هوائی و برنامه کاری جمع آوری تخم ها چندین بار در طول این مدت صورت می پذیرید . دمای مناسب محل ذخیره سازی تخم ها ۵/۱۵ – ۵/۱۲ درجه سانتیگراد و با رطوبت ۸۰ – ۷۵ % می باشد که این شرایط برای ذخیره تخم ها در مدت زمان ۷ – ۵ روز است . قبل از قرار دادن تخم ها در داخل در دستگاه ستر باید تخم های آلوده را به وسیله کاغذ سمباده یا پارچه پشمی سفت به آرامی تمیز و در محلول گرم ( ۳/۴۳ درجه سانتیگراد ) ضدعفونی کرد . سپس آنها را در دمای ۱/۲۱ درجه سانتیگراد و رطوبت ۷۵ % به مدت ۲۰ دقیقه به نسبت ۲۰ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۴۰ سی سی فرمالین گازدهی می نمایند . سپس تخم ها را در داخل دستگاه ستر قرار می دهند .


 پرورش جوجه :


دمای آغازین جهت پرورش جوجه بلدرچین در زیر مادر مصنوعی و در بالای سر جوجه ۳۵ درجه سانتیگراد می باشد که این دما هر چهار روز یک بار ۸/۲ – ۵/۲ درجه کاهش می یابد تا به ۲۱ درجه سانتیگراد برسد . معمولا برای هر جوجه ۱۵۰ سانتیمتر مربع فضا تا سن ۳ هفتگی در نظر می گیرند . استفاده از آب شکر ۸ % در ۳ – ۲ روز اول نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت . برای جوجه بلدرچین ها تا سن ۳ هفتگی ۲ سانتی متر دانخوری و ۱ سانتی متر آبخوری به ازاء هر قطعه در نظر می گیرند . در دو هفته اول نوررسانی ۲۴ ساعته می باشد که پس از آن تا ۱۲ ساعت کاهش می یابد .


 پرورش نیمچه :


معمولا از دو روش برای پرورش بلدرچین استفاده می شود : ۱ – بستر ۲ – باتری که اخیرا مورد استفاده قرار می گیرد که دارای مزایایی همچون تعداد جوجه بیشتر در واحد سطح ، نیروی کار کمتر ، بهداشت بهتر ، سهولت در حذف ، درمان و پیشگیری و استفاده بهتر از سطح می باشد .

دمای مورد نیاز نیمچه ها ۲۸ – ۲۱ درجه سانتیگراد می باشد و از ۱۲ ساعت نور تا سن ۵ هفتگی که بلدرچین ها به قفس های تخمگذاری منتقل می شوند بهره می برند . برای رشد بهتر ، نرها و ماده ها جدا از یکدیگر پرورش داده می شوند . در این سن در بستر به ازاء هر نیمچه ۱۸۰ – ۱۵۰ سانتیمتر مربع بسته به نوع جوجه وفصل در نظر می گیرند . برای هر جوجه ۳ – ۵/۲ سانتیمتر دانخوری و ۲ – ۵/۱ سانتیمتر آبخوری در نظر می گیرند . در صورت استفاده از آبخوری نیپل ، هر نیپل برای ۱۵ پرنده در نظر گرفته می شود .


 پرورش بلدرچین مادر :


در حالت تجاری بلدرچین ها در قفس های توری به ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ و حتی ۴۰ بلدرچین پرورش داده می شوند . معمولا به ازاء هر بلدرچین ۲۰۰ – ۱۵۰ سانتیمتر مربع فضا در قفس در نظر گرفته می شود . مقدار فضای دانخوری ۳ – ۵/۲ سانتیمتر به ازاء هر قطعه می باشد . مقدار فضای آبخوری معمولا عامل محدود کننده ای در سیستم قفس نیست . قفس ها معمولا تا ۸ ردیف نصب می شوند . سن فروش بلدرچین ها معمولا ۱۸ – ۱۷ هفتگی می باشد .


بیماری ها :


بلدرچین معمولا به بیماری های زیر حساسیت بیشتری دارد :


۱ - مارک : که واکسیناسیون آن در سن ۲۰ روزگی و با تزریق در ناحیه گردن صورت می گیرد .

۲ -  نیوکاسل : که واکسیناسیون آن همزمان با مارک به صورت قطره چشمی صورت می گیرد و هر ۳ ماه یک بار به صورت اسپری مصرف می گردد .

۳ -  آبله : که واکسن آن در ۸ -۶ هفتگی مصرف می گردد .


از دیگر بیماری هایی که بلدرچین را درگیر می نماید می توان به کوکسیدیوز ، کانی بالیسم ، سالمونلا ، ورم روده ای قرحه ای و برونشیت اشاره کرد .

▪ درصد تلفات بلدرچین در سنین مختلف به قرار زیر می باشد :

۱۰- ۱ روزگی : ۲ %

۱۰ روزگی تا شروع تخمگذاری ۲%

دوره تخمگذاری (۱۰ ماه ) ۱۵%



 اگر علاقه مند به پرورش بلدرچین هستید و یا به دنبال شغل دوم با درآمد عالی هستید ولی اطلاعات 

کافی ندارید به لینک زیر مراجعه کنید

www.novinkesht.com


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۶:۰۰
نوین کشت

بونسای و نحوه پرورش آن


پس از سال ها کوچک کردن و کوتاه کردن گیاهان ،برگ هایشان به یک چهارم و یا نصف اندازه نرمال می رسد ،ولی گل و میوه آنها خیلی کم کوچک می شوند و یا اصلا کوچک نمی شوند .ما باید گیاهانی انتخاب کنیم که به طور طبیعی گل و میوه کوچکی دارند .اکثر درختانی که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کنند دارای برگ های مرکب می باشند که دارای برگ چه های زیادی نیز بوده و با برگ هایی حقیقی اشتباها می شود و با این حال درختان تابستان گل ،بسیار مناسب زیرا برگ های آ نقبل از گل ها طاهر می شوند وبه خوبی در معرض نمایش قار می گیرند .در طول دوران گل دهی لذت مشاهده این رویداد افزوده شده ودر آخر دوران رکود گل ها از بین رفته و میتوان آنها را به باغ یا فضای باز انتقال داد.جایی که دیگر اندازه برگ ها مسئله ای ایجاد نکند.

پرورش بونسای از طریق بذر

بذرها را از درختی که قصد پرورش آن را دارید جمع آوری کنید .سپس بذرها را در مراحل اولیه جوانه زنی بکارید و گیاه را با مراقبت به فرم دلخواه تربیت نمایید .این روش بسیار وقت گیر می باشد و صبر و حوصله بسیار می طلبد .اما از طرفی دیگر رضایت خاطر بیشتری را نصیب شما می کند.در این روش بهترین فصل کاشت بذر اواخر فصل باران یا اوایل فصل بهار می باشد .

روش های تهیه جعبه کاشت بذر و کاشت بذر

برای تهیه جعبه کاتش میتوانید از یک گلدان و یا یک جعبه چوبی 15 سانتی متری که دارای سوراخی در کف آن می باشد استفاده کنید .این سوراخ برای زه کشی به کار میرود .سوراخ را قطعه کوچکی از توری پلاستیکی یا تکه های سفالی بپوشانید .این کار به بهبود زهکشی و جلوگیری از کاهش خاک این طبق  و یا گلدان کمک خواهد کرد.

مراقبت از جعبه کاشت بذر

بعد از آبیاری ،بذرها را با ورقه ای از شیشه پوشانده می شوند .این کار روطبت درونی را حفظ می نماید .سپس جعبه را در سایه قرار می دهیم و هنگامی که سطح خاک خشک می شود دوباره به همان طریق آبیاری می نمایم .آبیاری بیش  از حد مضر می باشد و موجب پوسیدگی بذر خواهد بود .همچنین رطوبت که در نیمه فضای شیشه جمع می شود هر روز صبح و عصر باید پاک شود .

جمع آوری گیاه از طبیعت

علاقه مندان بونسای  همیشه به گیاهانی که در طبیعت رشد می کند توجه دارند و از خود می پرسند که آیا ممکن است این گیاهان را در گلدان کاشت و برای بونسای پرورش داد؟ در طبیعت ممکن است گیاهان جالبی را پیدا کنیم که تنه ای موج دار و خزنده و یا بادخورده دارند .مامیتوانیم در یک روز تعطیلی و یا روزی که وقت کافی برای جستجوی یک نمونه گاهی را داریم به دنبال چنین گیاهانی بگردیم .

کاشت و مراقبت

گلدان سفالی مناسبی که سوراخی در انتهای آن موجود باشد انتخاب کنید .سوراخ مورد نظر را با توری پلاستیکی و یا تکه سفال بپوشانید  وسپس مقداری سنگ ریزه و یا شن در کف گلدان پخش نمایید .پوشش پلاستیکی و همچنین خزه یا چمنی را که بر روی ریشه قرار داده بودید بردارید .سپس ریشه هایی را که دچار آسیب شده اند قطع کنید .بعد از آن هنگام کاشت گیاه از خاک باغچه و کود استفاده نمایید.


اگر علاقمند به پرورش ونگهداری بونسای هستید ولی اطلاعاتی ندارید به لینک زیر مراجعه نمایید:


www.novinkesht.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۵:۳۴
نوین کشت

انتخاب سالن پرورش قارچ





 اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که مایلید که به جای خرید زمین و ساخت سالن پرورش قارچ اقدام به اجاره سالنی آماده کنید بهتر است حتما به نکات زیر توجه کرده تا از اشتباه های احتمالی در این مورد جلوگیری شود

در سالن های آماده برای کشت قارچ با 3 دسته روبرو خواهیم بود :


سالن های قارچ آماده برای تولید

سوله ها

مرغداری ها

 اتاق های سیمانی


برای موارد بالا باید چند نکته را در نظر داشت:

 

اطراف محل مورد نظر نباید کارخانجات یا کارگاههایی وجود نداشته باشد که بوی مواد شیمیایی یاآلودگی های دیگر را به سالن قارچ ما برساند

ترجیحا از مرغداری و دامداری های فعال که در نزدیکی آنها حشرات میتواند فراوان باشد دوری کنید


در مرکز شهر نباشیم، خوب هوای خارج شهر از لحاظ آلودگی و هوای تازه مناسب تر است و ترجیحا برای تاسیس سالنی با ابعاد بزرگ بهتر است برای شروع و سرمایه گذاری در انتخاب محل حساسیت بیشتری به خرج داد


امکان رفت و آمد کامیون تا محل تولید قارچ دکمه ای وجود داشته باشد ، زیرا در زمان خرید کمپوست قارچ دکمه ای و همچنین تخلیه سالن شما نیاز خواهید داشت که کامیون یا وانت هایی را تا درب سالن کشت قارچ ببرید و اگر برای مثال سالن قارچ در محلی غیر قابل دسترسی باشد مشکلات زیادی خواهید داشت و امکاناتی از جمله آب و برق را که حداقل امکانات یک محل هستند. 


دور افتاده نبودن سالن هم مهم است زیرا هزینه های حمل و نقل و حتی رفت و آمد خود شما نیز در صورت دور بودن محل از جاده های اصلی چند برابر خواهد شد و در دراز مدت موجب خستگی و فرسودگی خود شما خواهد شد همچنین برای پخش و در نهایت خرید قارچها بوسیله ویزیتور بامشکل مواجه خواهید شد زیرا کمتر ویزیتوری هزینه حمل قارچها را از محل های دور افتاده متحمل خواهد شد


اگر سوله یا سالن هایی با عایق ضعیف را انتخاب میکنید بدانید که شاید سرمایه گذاری اولیه کمتری داشته باشید اما هزینه های جاری شما به شدت بالا خواهد بود . در زمستان و در فصولگرم تر در هر دوحال دچار مشکل خواهید بود


سالنهایی که قبلا در آنها قارچ پرورش داده شده ممکن است به دلیل بیماری ها، و عدم تواناییپرورش دهنده قبلی برای اجارده دادن در اختیار شما قرار بگیرد ، بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که همیشه اجاره سالن های آماده قارچ که دارای کولر، رطوبت ساز، و قفسه بندی است به صرفه نیست و چه بسا پس از ریختن کمپوست متوجه مشکلات موجود در سالن شوید . البته نمیخواهیم بد بینانه به این موضوع نگاه کنیم اما اگر سالن برای خود سازنده سالن سود داشته باشد به هر قیمتی خودش در آنجا کار خواهد کرد و البته بیشتر اینگونه سالن ها در مکان های دورافتاده قرار دارند.


 ساخت سالن پرورش قارچ


 اگر تصمیم شما بر آن است تا در زمین خود اقدام به پرورش قارچ کنید و مایلید سالن را خود تاسیس کنید چند راه در پیش روی شما است.

 

تاسیس سالن سیمانی

ساخت گلخانه با پوشش برزنتی

 بنا کردن سوله


 در اینجا هر قدر سرمایه گذاری شما در مرحله ساخت بیشتر باشد ، مطمئن باشید که در طی کار نتیجه آن را خواهید دید

منظور در اینجا هزینه کردن بی رویه یا بی دلیل نیست بلکه اگر شما تصمیم به هزینه برای ساختیک سالن را دارید بهتر است سالنی اصولی را بنا کنید، حتی اگر به سرمایه بیشتری نیاز باشد.

 

این نکته به این دلیل اهمیت دارد که بسیاری از دوستانی که تمایل به پرورش قارچ دارند برای کسب سود ، عجله زیادی به شروع به کار و آغاز کار به هر قیمتی دارند و این باعث میشود ، فردی که سرمایه اش کم است ترقیب شود که سالن خود را با کمترین هزینه بنا کند ، که همین سرآغازمشکلات بسیاری خواهد بود.

 

بهتر است سالن تولید قارچ را مطابق با سالن های استاندارد پرورش قارچ تاسیس کنید ، به این معنا که از نظر عرض، کانال کشی و.... در بهترین شرایط باشد.


اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که میخواهید به  پرورش قارچ مشغول شوید و لی اطلاعاتی ندارید به لینک زیر مراجعه نمایید:


http://www.novinkesht.ir/k-gharch/32-pak-amozesh-mashroom.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۳:۴۳
نوین کشت

بونسای



ژاپنی ها سال های بسیاری را در توسعه فن کوتاه کردن درختان و تکمیل آن به عنوان یک هنر صرف کرده اند تا جایی که این هنر در قسمت های دیگر جهان نیز منتشر شده است. در واقع زیبایی بونسای قلب مردم را در سراسر جهان تسخیر نموده است.

بونسای(تلفظ به صورت بون_سای ) شامل دو لغت ژاپنی bon  به معنای ظرف یا گلدان کوتاه و کم عمق است .اساسا بونسای فرایند نگهداری نا محدود درختان و بوته ها در گلدان هایی نسبتا کوچک و همچنین تیمار آن ها با روش هایی مشخص برای رساندن آنه ها به سنی مشخص می باشد .

هیچ راز و سری در این میان وجود ندارد و سه فن رایج باغبانی شامل هرس ،تربیت و کشت گلدانی برای تولید درختان زیبا کوتاه و سه بعدی برای منظر سازی به کار می رود .

بونسای مجسمه ای زنده و ایده آل از طبیعت در مقیاس مینیاتوری می باشد .

پرورش دهندگان بونسای در حال انجام کار باید در ذهن خود به صورت تصویری هماهنگی طرح ،اندازه ،شکل و رنگ گلدان ها مثل خط و زمینه و تمام اجزای تشکیل دهنده بونسای را تصور نمایند.تصورات غلطی در مورد بونسای وجود دارد .به طور مثال اینکه بونسای شامل درختان خیلی مسن است .چنین تصویری کاملا نادرست است اگر چه در ژاپن مردم بونسان هایی بسیار قدیمی و مسن دارند.درختان جوان را با کوتاه کردن شاخه ها میتوان ظاهر درختی مسن و قدیمی به آنها داد و تاثیرات مشابه ای را به سمت پایین کشیدن شاخه ها همانند  درختان مسن و برخلاف درختان جوان که رشدی رو به بالا دارند درمعرض نمایش قرار دارد .ریشه ها نیز مانند یک کهنسال ظاهری مسن را در معرض نمایش قرار می دهند .بعضی مردم به بونسای همانند یک وسیله دکوری زنده نگاه می کنند که همانند گلهای بریده برای تزئین اتاق به کار می رود.سابقا بونسای فقط به عنوان یک سرگرمی برای افراد ثروتمند بوده است ولی به هرحال در انظار عمومی به عنوان یک هنر مورد توجه است تا یک سرگرمی .به ویژه برای افرادی که در شهرهای پرجمعیت زندگی می کنندوتماس کمتری با طبیعت دارند محبوبیتی ویژه پیدا کرده است و میتواند یک سرگرمی در دوران زندگی دارد .بونسای در ژاپن در بسیاری از خانه ها از نسلی به نسل دیگر دست به دست گردیده است بعضی مردم توانایی مشاهده تفاوت میان یک درخت مینیاتوری ویک گیاه که در گلدانی کوچک کاشته شده است را ندارند .ولی تفاوت کاملا مشخص است .در مورد گیاهان معمولی که پرورش می یابند پرورش دهندگان بیشتر به پرورش گل و گیاه توجه دارند ولی در بونسای به دست آوردن شکل تنه ،شاخه ها ،برگ ها و میوه ها اهمیت دارد .کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دوستداران بونسای که این کتاب را خریداری می کنند و اشتباه میکنند که چرا ؟چون تمام دستورالمل ها و مثال هایی که در کتاب گفته شده است براساس شرایط آب و هوایی کشور مولف باشد .مردمی که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مثل قسمت های جنوبی شمال آمریکا قسمت های شمالی استرالیا ،اندونزی ،مرکز و جنوب هند ،جنوب آمریکا ،تایلند ،برمه ،فیلیپین ،آفریقا و مالزی زندگی می کنند.هیچ راهنمایی برای انتخاب گیاه متناسب بونسای وجود ندارد .همچنین هیچ گونه اطلاعات مفیدی که به آنها کمک کند نیز وجود ندارد .ادبیات موجود در مورد بونسای در مورد این درختان مفید نمی باشد .در این کتاب هدف راهنمایی کردن دوستداران بونسای و تمام آنهایی که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشند .تمام اطلاعات مورد نیاز و ضروری برای پرورش بونسای که شامل انتخاب گیاه مناسب روش های ازدیاد ،تربیت و اطلاعات مورد نیاز در مورد اسامی علمی و اساسی معمول و رایج چنین گیاهانی ،نیازهای ویژه ی خاکی ،شرایط آب و هوایی ،جزئیات شکل آنها ،رنگ ساقه ،پوست ،برگ و گل و میوه و غیره در این کتاب موجود می باشد .در این کتاب بیش از 150 گیاه انتخاب شده است که میتواند در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تبدیل به بونسای زیبا می شود .این کتاب تعدادی از گیاهان و بوته هایی را نیز که زینتی هستند و به دلایل مشابه برای تازه کاران پرورش بونسای جالب می شوند .آنها با دیدن گلها و میوه های این هنر بزودی به هیجان در آمدند پیشنها می شود .


بونسای به عنوان یک هنر


بونسای فرم زنده و پویای هنر است و از این لحاظ با جنبه های دیگر تفاوت دارد .به طوری که هنگامی که در نقاشی یا مجشمه سازی کاری تکمیل می شود ،هنرمند قلم موی خود را و مجسمه ساز قلم خود را به کناری میگذارد و کار نویی آغاز میکند ولی بونسای هیچ وقت تکمیل نمی شود و همیشه زنده است و رشد می کند.بونسای هنری قابل احترام است و وسیله ای برای اتصال گذشته به آینده است .به طوری که فرهنگ و سنت شرق را با آخرین تکنیک های باغبانی ترکیب کرده و مخلوق کاملا زیبایی بوجود آمده است .


دوستانی که نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش  بونسای دارند اینجا کلیک نمایند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۱:۵۵
نوین کشت

آموزش راه اندازی مرغداری


آموزش نحوه راه اندازی یک مرغداری


انتخاب زمین


جهت انتخاب زمین مناسب برای اجرا بایستی مواردی از قبیل: در دسترس بودن امکانات رفاهی مانند جاده های ارتباطی مناسب، نزدیکی برق، آب و ... را مد نظر قرار داد و حتی الامکان سعی نمود تا زمین مورد نظر به گونه ای انتخاب گردد که سرمایه گذار جهت آماده سازی آن و تهیه امکانات کمترین هزینه را متحمل گردد.ضمن اینکه مکان مورد نظر بایستی دارای حداقل ضوابط جهاد کشاورزی جهت اجرای پروژه باشد که برخی از این ضوابط عبارت اند از:

الف) داشتن حداقل فاصله یک کیلومتر با مراکز نگهداری دام و ماکیان گوشتی

 ب) داشتن حداقل فاصله دو کیلومتر با مراکز نگهداری دام و ماکیان داشتی

ج) داشتن حداقل فاصله دو الی سه کیلومتری با مناطق مسکونی و مواردی از این قبیل


طراحی ساختمانها


 جهت نگهداری و پرورش مرغ عموماٌ سالنهای بسته ای در نظر گرفته می شوند که در طراحی آنها می توان شیوه های گوناگونی را به کار گرفت. هم اکنون یکی از رایج ترین مدلهای طراحی وساخت سالنهای مرغداری، سالنهای بدون پنجره یا اصطلاحا window less می باشند که در این نوع ساختمان کمترین میزان پنجره بکار رفته و معمولا هواکشهای بسیار بزرگ به همراه پدهائی که در دیواره های جانبی قرار می گیرند وظیفه تامین هوای مورد نیاز را بعهده دارند.


از لحاظ بهداشتی و کنترلهای دیگر نیز این نوع ساختمانها قابل کنترل تر می باشند. به هر حال صرفنظر از نوع طراحی های انجام گرفته موارد دیگری نیز در نوع ساخت و سازها دخالت دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۲:۲۰
نوین کشت

منظور از پروار بندی یعنی چاق کردن و کسب حداکثر اضافه وزن یا تولید لاشه جهت تامین گوشت است.


پرورش و پرواربندی گوسفند


پرواربندی به دو روش انجام می شود:


الف- پروار بندی در محیط محسور ب – پروار بندی در محیط ازاد و مرتع

روش اول یعنی پروار بندی در مکان های محصور و محدود به دو دسته زیر تقسیم می شود. 1- نگهداری گوسفند پرواری در مکانهای مسقف که به صورت اغل یا سایه بان و حفاظ می باشد

2- نگهداری گوسفند پرواری در محیط بدون سقف اما محسور که طبعا هزینه کمتری دارد

روش دوم یعنی پروار بندی در محیط ازاد احتیاج به کارگر کمتری دارد ، کود دام میتواند مستقیما به مرتع باز گردد ، اما طبیعی است که میزان اضافه وزن کمتر باشد و مقداری انروی و مواد مغذی که باید در دام ها ذخیره گردد در راهپیمایی هدر می رود.

پروار بندی یکی از بهترین و مهمترین روش های تولید گوشت در تمام دنیا و از جمله کشور ماست پروار بندی عبارت است از مدیریت و تغذیه مناسب دام ها جهت بدست اوردن اضافه وزن در یک مدت یعنی با حد اقل هزینه. هدف از اضافه وزن تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان است


در این تعریف چند نکته قابل توجه وجود دارد:

1- روش نگهداری و تغذیه دام های پرواری با سایر دام ها متفاوت است و توجه بیشتر را می طلبد

2- در یک زمان و دوره معین اعمال می شود

3- بدست اوردن حد اکثر اضافه وزن مورد توجه است پس دام هایی که با سرعت بیشتری رشد می کنند برای پروار بندی مناسب تر اند

4- اصل توجه به حد اکثر بازده با حداقل هزینه ایجاب می کند حدالامکان از نگهداری دام های مسن تر و بیمار که موجب ایجاد هزینه بیشتر و اتلاف مواد غذایی می شوند برای پروار بندی خود داری شود.

5- هدف تامین پروتئین حیوانی است که عمدتا در ان چه ما بنام عضله و گوشت می شناسیم و جود دارد بنابراین در پروار بندی به پرورش دام هایی توجه می شود که با سرعت رشد بیشتر به ذخیره بافت های عضلانی در مقایسه با بافت های دیگر می پردازد

 

مزایای پرواربندی:

مهمترین مزایای پرواربندی را می توان بدین صورت خلاصه کرد:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۰:۲۷
نوین کشت